Back to All Events

Skyggesider (Shadows) - Ebbe Arneberg & Vida Aasen


See English below

Tekst: Eira Solvang

Gjennom stramt geometriske relieffer og figurative dyreskulpturer, utforsker Ebbe Arneberg og Vida Aasen bakgrunnen for vår tidvis motsetningsfylte opplevelse av tilværelsen. Det som særlig opptar dem, er hvordan vår forståelse av noe avhenger av hvilket perspektiv man inntar som betrakter. Tross ulike tilnærminger til deres felles materiale, avdekkes det umiddelbart et teknisk slektskap: De velger begge å omfavne virkningen av den uglaserte overflaten, som absorberer lyset og gir leireobjektet en mettet fremtoning–ikke ulikt virkningen av en tilfeldig eller villet skyggelegging.

Se prisliste fra utstillingen her.

Ebbe Arneberg

Dyret og dets relasjon til mennesket er et gjennomgående tema i Vidas kunstnerskap. Denne utstillingen tar utgangspunkt i arter som i både billedlig og faktisk forstand lever i skyggen av menneskelig aktivitet. Grevling, piggsvin, rotter, snegler; arter som hovedsakelig er virksomme i nattemørket eller sparsommelig belyste deler av byrommet, opptrer her både som enkeltstående skulpturer og i klynger sammensatt av flere dyrekropper. Disse er ikke utarbeidet basert på referansefoto, men snarere dyret slik det fremkommer i Vidas minne, som avskygninger av kunstnerens minnebilder.

Vida Aasen

Ebbes prosjekt kretser rundt av tegninger av mer konkrete og mindre flyktige skygger: Det er omrisset av tidligere arbeider som danner grunnlaget for de vegghengte relieffenes form. Ved å avfotografere skulpturen fra ulike vinkler, reduserer Ebbe det tredimensjonale objektet til dets grunnleggende linjer. Det skjematiserte omrisset fikseres i relieffene og skulpturen fjernes i fravær av det keramiske objektet er det som om kun avskygningene av den opprinnelige formen gjenstår.

Der egne minnebilder danner grunnlaget for Vidas fremstillinger av bymiljøets ubelyste arter, er Ebbes leirtavler basert på en remediering av et tidligere arbeid. De foretar begge en perspektivering av et mer eller mindre håndfast omdreiningspunkt, og skaper slik en inngang til det som befinner seg på en av tilværelsens mange skyggesider.

Ebbe Arneberg

Skyggesider (Shadows)

Through rigid geometric reliefs and figurative animal sculptures, Ebbe Arneberg and Vida Aasen explore the basis of our occasionally contradictory experience of existence. What particularly concerns them, is how our understanding of something is dependent upon the perspective one adopts as a spectator. Despite different approaches to their common material, a technical kinship is immediately revealed: They both choose to embrace the effect of the unglazed surface, which absorbs light and gives the clay object a saturated appearance –not unlike the effect of an accidental or intentional shading.

The animal and its relationship to man is a recurring theme in Vida's artistic practice. This exhibition is based on species that in both a figurative and literal sense reside in the shadows of human activity. Badgers, hedgehogs, rats, snails; creatures that are mainly active in the darkness of night or dimlight parts of the city, appear both as individual sculptures and in clusters composed of animal bodies. These are not created based on reference photos, but rather the animal as it appears in Vida's memory -as shadows of her recollections.

Ebbe's project revolves around delineations of more concrete and less fleeting shadows: It is the outline of previous works that forms the basis for the shape of the wall-mounted reliefs. By photographing the sculpture from different angles, Ebbe reduces the three-dimensional object to its constituent lines. The schematised outline is fixed in the reliefs and the sculpture is removed; in the absence of the ceramic object, it is as if only the shadows of the original form remain.

Whilst Vida's recollections form the basis of her depictions of the urban environment's unlit species, Ebbe's clay tablets are based on a remediation of a previous work. They both provide a perspective on a more or less tangible fulcrum, thus creating an entry point to what lies on one of the many shadowy sides of existence.

Previous
Previous
April 13

“Cornucopia” - Kristian Hagerup

Next
Next
June 8

Alt du vil (All you want) - Tonje Paus & Ane Barstad Solvang